Mijn reisplan

Je hebt nog geen bouwstenen of rondreis toegevoegd

• Je hebt nog geen bouwstenen of rondreis toegevoegd

Reiservaringen van onze reizigers

mekong vietnam zwaaiend kindjeOp deze pagina delen we de ervaringen van reizigers die met Riksja Vietnam op reis zijn geweest. Zelf zijn we natuurlijk enthousiast over onze bouwstenen, maar het is ook fijn om ervaringen van reizigers te lezen. We hopen dat je door het lezen van deze stukjes een beeld krijgt van het land en onze bouwstenen zoals onze reizigers het ervaren hebben. Onderstaande ervaringen kunnen je inspireren bij het samenstellen van je reis.

Naast dat we veel kunnen leren van het lezen van reisverslagen en we hier blij van worden, maakt het ons ook erg trots. Wij vinden Vietnam een schitterend land en het is fijn om te merken dat andere reizigers dit ook ervaren. Heb je zelf een reisverslag gemaakt, dan vinden we het leuk om deze te lezen. Ook ontvangen we graag foto’s van onze reizigers, we kunnen deze gebruiken voor onze website. Je kunt deze sturen naar info@vietnamonline.nl.

Algemeen Vietnam

snorkelen vietnam

Jochem op het eiland Phu Quoc

Even een mailtje om je te vertellen dat we een geweldige tijd hebben gehad in Vietnam.

Het was geweldig om zoveel verschillende dingen te zien en te doen. Hanoi was een mooi begin. Niet zo warm als in het zuiden, leuk om de communistische invloeden te zien en hele vriendelijke mensen. De Halong baai en de boottocht daar waren ook fantastisch. Comfortabele boot, goede gids en natuurlijk prachtig om te zien allemaal.

Hoi An was lekker toeristisch, maar niet op een vervelende manier. De kookles die we van jullie hebben gekregen, vonden we erg leuk: super rondleiding over de markt, uitleg van de koks en de Cooking School ligt op een hele mooie plek.

Ho Chi Minh was overweldigend. Heel gaaf. Daarna de Mekong Delta en Phu Quoc. Een hele goede afsluiting van onze vakantie. We hadden nog allerlei plannen toen we aankwamen, maar toen we hoorden dat de ‘hikes’ niet meer werden aangeboden omdat er geen interesse was, hebben we ons ook maar overgegeven aan het luieren op het strand, snorkelen en barbecueën. Jochem Koole en Tabitha Kortman

Hanoi

hanoi old quarter

Hanoi (foto van Tamara en Jur)

Een kamer op de hoogste verdieping (7e) met uitzicht over het kleurrijke en chaotische Hanoi. Duizenden brommers, duizenden toeters, ontelbaar veel mensen en eetkraampjes (gevestigd op locatie, maar ook in constante beweging over straat) en vrijwel elke inwoner die zijn leven buiten, op straat, leeft. Kappers zijn er in de vorm van een spiegel aan een boom en plastic stoeltje ervoor. Een groenteboer is een vrouw op een fiets, met voor en achter manden met fruit. Hoed nodig? Bekijk de uitgestalde collectie op een fiets die voorbij komt. Trek? Je hoeft niet lang te wachten totdat een snack op een stokje zich meldt, gelegen in twee rieten manden die met behulp van een stok op de schouders van een vrouw rusten. De lokale taxi is de fietsriksja, een man op een fiets die een karretje voor 2 personen voortduwt. Toeristen die langzaam wennen aan deze drukte, lokale mensen op weg naar werk of een vrijetijdsbesteding. En dat allemaal in een wirwar van kleine straten, waarvoor geen enkele stratenmap gedetailleerd genoeg is. De eerste dag hebben wij dit lokale leven, waarnaar wij best heimwee hadden, in ons opgenomen. Een tempel bezocht in het oude centrum, gelegen in het midden van een meer en ‘s avonds op tijd naar bed. Slaap inhalen, wat wij enigszins mis waren gelopen op onze vlucht. Tamara en Jur

Streetfood-safari Hanoi

Reisverslagen Vietnam - Hanoi

Marcel en Marjon in Hanoi

Jorien vertelde ook dat de streetfood-tour relatief nieuw is. Wij vonden hem super! Eerst gingen we met een Vietnamese gids op de koffie in een klein koffiebarretje. Ze wist veel te vertellen over het Vietnamese leven en over hun koffie natuurlijk. Daarna hebben we de wandeling in de oude wijk van Hanoi voortgezet. De volgende stop was een plekje waar vooral jonge Vietnamezen een lunch aten. Kwartelei met zoete noodels, gedroogd Beef en Vis.

Al kletsend over Vietnam en haar gewoonten liepen we verder door de drukke straatjes van de oude wijk om aan te belanden bij de typische Vietnamese noodles soep, Pho, mjummie. Het was wel even wennen op het “terras” met die kleine krukjes en zowat midden op straat… Maar o zooo leuk! Op het eind van de middag sloten we af in een heel gezellig straatje met live muziek en drankjes! (Marcel Vlemmix)

Het anker uit in Halong Bay

halong bay vietnam

Halong Bay Vietnam

‘s middags aangekomen bij Ha Long Bay Marine. Natte koude doekjes en een heerlijk limoen drankje horen er bij. We hebben niet te lang moeten wachten: de transfer naar de boot was snel geregeld, de boot was simpel maar met alles d’er op en d’er aan: airco’s, vriendelijk personeel, parasols, natte doekjes en drankjes. En een onbeschrijfelijk mooi uitzicht!!!! waar je ook bent! Warme, erg warme zee, extreem hoge temperatuur en luchtvochtigheid.

Vanochtend – Thai Chi met de gids, leuk, om 6:30, ook een ervaring met het uitzicht op de zee en de sprookjesachtige rotsen met aapjes, daarna super uitgebeid ontbijt en nu naar een eilandje met een hele hoge trap van 640 traptreden. en dit allemaal voor het uitzicht. En nog sterker het was het waard! Zwetend en zwoegend terug, nu naar het strandje (een klein nepperdje, maar wel heerlijk), korte broek uit en de zee in!!! Om nooit te vergeten: warm, schoon water, de baaien en aapjes in de bosjes op de rotsen. Oxana en Arthur

Sapa Trekking

vietnam sapa

Rijstvelden in Sapa

We hebben een prachtige en fascinerende reis gehad. In Vietnam is ongelofelijk veel te zien dat wij niet kennen: eten op straat, alles vervoeren op brommers, gevaarlijke stroomkabels, prachtige pagodes, golvende rijstvelden, vriendelijke vrolijke en behulpzame mensen, straatverkopers die je lastig blijven vallen. Wij hebben het meest genoten van de homestay in een klein dorpje bij SaPa. We hadden een energieke gids die vrij goed Engels sprak en ons veel heeft geleerd. De avond bij een gastvrouw van de H’Mong zal ons lang bij blijven. Met koken op een houtvuurtje, zelf springrolls vouwen, onze gids die handig frites kan bakken in een wok, de zelfgestookte rijstwijn die we meerdere keren ‘hundred percent’ genoten hebben. Mario de Jong

Koninklijke tijden in Hué

koninklijke tijden in hue vietnam

Hue (foto Joan)

‘s middags hebben we toch weer de fiets gepakt en zijn we na het bezoek aan citadel en de koningsstad gauw verder gefietst richting de pagode. Na een leuke tocht kwamen we aan bij nog meer drukte. Fiets geparkeerd voor een kwartje per fiets en gauw naar de pagode. Wat een verademing na de hitte en de drukte in de koningsstad! En wat een prachtige pagode. Ook hier hoort weer een heel complex bij.. Er wonen boeddhistische monniken (jongens nog), die ook graag een potje voetballen! Raf vindt ergens een kapotte bal en voor we het weten is het plein vol met voetballende monniken en toeristen (vnl. Aziaten). Ik wil hier eigenlijk nog niet weg, maar het wordt al later en we moeten nog een eind fietsen. Jammer, jammer! Joan Weijand

Hoi An

ervaring vietnam reis

Anneke met haar verjaardagstaart

Vandaag wat rond gelopen in Hoi An. Anneke wilde speciaal naar deze plek om met de plaatsnaam op de foto te gaan. Alleen meisjes kunnen hier ijdel genoeg voor zijn schiet mij door het hoofd. De Japanse brug was zo lelijk dat we hem voorbij gelopen zijn. Hoi An is een toeristische plaats in wording. De oude stad is prachtig en alleen een deel is nog maar besmet met hamburgerwinkels en koffieketens. Verder zijn er hier best wel veel Vietnamezen.

Vanwege een nog steeds opspelende verkoudheid en een restje jetleg hadden we besloten vanmorgen eens lekker uit te slapen. Om tien uur werd er op de deur geklopt. Ik dacht dat het de schoonmaakster was en deed knorrig de deur open. Stond de meneer van de receptie voor de deur met een prachtige taart voor mijn verjaardag. Deze werd aangeboden door Riksja Vietnam waar we het grootste deel van de reis hadden geboekt. (Ben pas over twee dagen jarig maar dan zitten we in een zelf geboekt hotel.) Het werd dus een heel ander ontbijt. Voel me dus al helemaal jarig. Travelnotes Anneke Meester

ervaring reis vietnamKookles Hoi An

Om 11 uur afgesproken voor de cooking class en vertrokken met een hoop Australiërs. Eerst naar de markt. Dat is eigenlijk altijd leuk om met een gids te doen omdat je daar anders toch niet tussen gaat lopen en al zeker geen foto’s maakt. De Australiërs hebben daar blijkbaar een ontdekking gedaan want ze kochten daar met z’n allen een dunschiller. Dan een bootje op om een heel eind de rivier op te gaan om terecht te komen bij het restaurant waar ze de klasjes organiseren. Gelegen dus een eind buiten het stadje met een grote tuin met een heleboel kruiden en groenten die wij niet kennen. Het hele menu werd gerecht per gerecht voorgedaan door de Vietnamese Sergio Hermans. Dan mochten wij het ook eens proberen onder toezicht van een stel uit de kluiten gewassen dames. Jan een paar keer naar zijn voeten gekeken omdat het niet was wat het moest zijn en moesten we uiteraard onze eigen voortbrengselen opeten. Was wel lekker. Ook nog efkes geleerd hoe je een roosje van tomaat maakt en een versiering maakt van een komkommer. Daarna terug per boot, deze keer met ene die met haken en ogen in elkaar hing. Terug aangekomen zijn we langs de kleermakers gegaan om te zien of alles klaar was. Was ook en ziet er wel goed uit, ze brengen het naar het hotel. Reisverslag Ann Janssens

palmeneiland strandHangmat op Palmeneiland

Vannacht verschillende keren wakker geweest. Je hoorde de motor van de bootjes. Zijn lekker vroeg opgestaan, om 6.00. nog mooie foto’s kunnen maken. Zagen veel krabben op en onder de stenen. Ook zagen we weer de mooie salamanders. Prachtige koppies, ze kijken op als je iets tegen hen zegt.
      Het ontbijt was ook uit de kunst. lekker afgebakken broodjes, fruit, scrambled egg. Na het ontbijt nog foto’s gemaakt, van het super heldere water met visjes.
      Om 9.00 konden we verzamelen, om te snorkelen. We gingen met een bootje naar een andere baai. Het was effe wennen met zo’n duikbril en een snorkel, maar daarna was het genieten geblazen. Je zag ontzettend mooie koraal. Veel verschillende kleuren. We zagen blauwe zeesterren, vissen die rechtop zwommen. Zee-egels. Zwarte, groene , gele vissen. Heel bijzonder om daar doorheen te zwemmen. Het duurde ongeveer 2 uur. En toen konden we de boot weer op. We waren een beetje duizelig van de duikbril. Maar het was de moeite waard. Toen we weer bij de logde waren, gingen we weer lunchen. het eten was goed verzorgd. Van allerlei keuze, vis groenten bananentaartje rijst. Jos Bosmann

Mekong Delta

reiservaring vietnam

Drijvende markt (foto van Nicolas Degryse)

We vaarden door een drijvende markt, waar alle waar op boten verkocht wordt. Om te weten wat ze verkopen moet je kijken naar de stok bovenaan de boot, daar hangt dan een banaan, een mango, kokosnoot,… aan.
      Vervolgens bezochten we een eilandje waar ze zelf slangenwijn en rijstwijn maakten, hier mochten we ook van proeven. Hier werd ook gebakken noodles met karamel en gepofte rijst gemaakt om als snoep te verkopen. Enkele zakjes kopen was dan ook een morele verplichting. Daarna zetten we verder koers naar een dorpje waar we een traditionele folkloreshow te zien kregen, alsook een wandeling door de boomgaarden en akkers. Terug op onze boot vaarden we een half uurtje om te lunchen in een restaurantje op de rivier! We kregen er naast de gebruikelijke spring rolls ook grote scampis, varken en een ‘Elephant Ear Fish’.
      Dan kon onze tocht door de Mekongdelta van 4 uur echt beginnen. Het was een fantastische ervaring om hierdoor te varen. Volledige steden en dorpen zijn gebouwd in en rond het water. Mensen leven en werken op paalwoningen in het water, van armoedige krotjes tot ‘villas’. Reisverslag Nicolas Degryse

reisverslag vietnam

Martijn bij Ho Tram

Ho Tram

Aan het einde van onze reis wilden we nog even lekker rustig aan doen. Maar om een vlucht te nemen naar een eiland of nog eens vijf uur met de trein leek ons wat veel. Daarom gekozen voor de stranden bij Ho Tram. Keurig opgehaald bij de luchthaven van Ho Chi Minh City. Het kwam toen met bakken uit de hemel, we hebben in de auto geduimd dat er de komende dagen niet zoveel regen zou vallen. En dat viel gelukkig mee, we hebben prima weer gehad. Het hotel is heerlijk. Mooie kamers met een goed bed. Ook weer een vrij hard matras, maar dat zijn we ondertussen gewend van Azië. Eigenlijk hebben we de laatste dagen niet zoveel meer gedaan. We begonnen onze dagen op de bedjes aan het strand, daarna lekker bij het zwembad gelegen. Het strand is hier niet spierwit, het lijkt een beetje op het strand bij Scheveningen, maar dan wel netter en tropischer! Ook nog een massage gehad, echt even genieten en natuurlijk een cocktail gedronken in de beach bar. Een heerlijk einde van de reis, nu op naar de luchthaven. Martijn

Stel nu je eigen Vietnam reis samen, kies voor een rondreis door Vietnam
      of
      ga terug naar de hoofdpagina van Riksja Vietnam.